Historia marki Nissan

nissan

Roku 1911 to początki założonej przez Masujiro Hashimoto firmy Kwaishinsha, która dopiero w 1934 zmienia nazwę na Nissan Motor Co. Ltd. Warto dodać, że Nissan to pierwsza firma w Japonii, która rozpoczęła produkcję i sprzedaż samochodów masowo. Założyciel bez doświadczenia w konstruowaniu samochodów jako inżynier Tokijskiej Szkoły Przemysłowej tuż po studiach dobywał praktyki w USA. Pracował przy silnikach parowych, a po wybuchu wojny rosyjsko-japońskiej powrócił do Japonii i konstruował karabiny.

W późniejszym czasie, gdy pracował jako szef inżynierów w kopalni zmuszony został odejść po jej wykupieniu. Wtedy właśnie założył Kwaishinsha Works Motorcar Works dzięki wsparciu 3 gentelmenów: Kenjiro Den, Rokuro Aoyama i Meitaro Takeuchi. To od liter ich nazwisk powstała marka DAT. Stąd też hasło reklamowe: “Durable, Attractive, Trustworthy” (“Trwałe, Atrakcyjne, Godne Zaufania”).

Skonstruowany w 1914 roku DAT 1 otrzymał brązowy medal na Tokyo Taisho Expo. W 1918 roku firma zatrudnia 60 pracowników, a samochody dostępne są już w kilku wersjach nadwozia. Rozpoczyna produkcję ciężarówek dla wojska ponieważ sprzedaż aut osobowych w tym czasie nie była imponująca.

W 1930 roku wraz z wejściem przepisów mówiącym o tym, że do kierowania samochodami o poj. poniżej 500 cm3 nie trzeba mieć prawa jazdy Hashimoto wypuszcza mały pojazd nazwany “son of DAT” (“syn DAT”) skrótowo nazywając do Datson. Wkrótce większościowy pakiet firmy przejmuje firma Tobata zmieniając nazwę z Datson na Datsun (po japońsku “son” oznacza “stratę”). Z firmy odchodzi Hashimoto, który umiera w 1944 roku mając 69 lat.

W 1934 roku Tobata i Yoshisuke łączą się z powodu tego, iż prezesuje im jedna i ta sama osoba. Nowa firma otrzymuje nazwę Nihon Sangyo – Nissan.

W 1940 roku, gdy zakłady Nissana były kontrolowane przez japońską armię spółka miała pod swoim zarządem 74 przedsiębiorstwa. Nissan wytwarzał na potrzeby wojska silniki do samolotów i torped oraz ciężarówki.

Po zakończeniu wojny okazało sie, że Toyoty zawładnęła siecią sprzedaży, a sam Nissan połowę fabryki w Jokohamie miał zajęte przez okupantów.

5/5 - (1 vote)